Voorgesteld dekkingsplan
Mutaties Voorjaarsnota 2022
In de Programmabegroting 2022 met bijbehorende meerjarenraming 2023-2025 en de 1e bestuursrapportage 2022, de Voorjaarsnota 2022, zijn de volgende saldi gepresenteerd voor het komende begrotingsjaar 2023. Om de leesbaarheid te bevorderen zijn in onderstaande opsomming een aantal soortgelijke mutaties samengevoegd. Voor een toelichting op deze mutaties wordt verwezen naar de Voorjaarsnota 2022.
Structurele mutaties uit voorjaarsnota 2022 | |
Omschrijving (-/- = nadeel) | Bedrag |
---|---|
Structureel saldo 2023 obv dekkingsplan 2022-2025 | 32.000 |
Effecten meicirculaire 2022 en 2023 | 2.876.000 |
Uitbreiding jeugd- en jongerenwerk | -100.000 |
Stijging budget minimabeleid | -115.000 |
Lagere opbrengst SROI | -80.000 |
Derving huurinkomsten | -60.000 |
Overige kleinere mutaties | 26.000 |
Totaal jaarlijkse structurele wijzigingen | 2.547.000 |
Structureel saldo 2023 na meicirc.2022 | 2.579.000 |
Na opstelling van de Voorjaarsnota 2022 zijn de cijfers voor het begrotingsjaar 2023 opnieuw geactualiseerd op basis van de meest recente gegevens in augustus 2022, inclusief de uitkomsten van de meicirculaire 2022.
Het nieuwe dekkingsplan 2023-2026 en de toelichting daarop treft u aan op de volgende pagina’s. Dit dekkingsplan laat na verwerken van de ontwikkelingen en ambities van het bestuursakkoord 2022-2026 voor 2023 een positief structureel saldo zien. Ook in de jaren 2024, 2025 en 2026 verwachten we een positief saldo.
Dekkingsplan meerjarenraming 2023-2026
DEKKINGSPLAN MEERJARENRAMING 2023-2026 | |||||
Nr. | Onderwerp (-/-=nadeel, afgerond op € 1.000): | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 |
1 | Voorjaarsnota 2022 | 2.579.000 | |||
2 | Verschil met ontwerpbegroting 2023 | -318.000 | |||
3 | Structureel begrotingssaldo ontwerp-begroting 2023 | 2.261.000 | 1.672.000 | 3.423.000 | 4.790.000 |
4 | Gemeentefonds | -153.000 | 1.801.000 | -4.403.000 | |
5 | Taakmutaties (met name jeugdzorg) | 2.126.000 | -159.000 | -463.000 | |
6 | OZB niet-woningen | 50.000 | 50.000 | 50.000 | |
7 | OZB woningen | 98.000 | 60.000 | 60.000 | |
8 | MeerjarenInvesteringsPlan (MIP) Wegen | -50.000 | -50.000 | -50.000 | |
9 | Indexeren subsidiebeleid cfm VZG richtlijn | -40.000 | |||
10 | Toeristenbelasting | 25.000 | 25.000 | 25.000 | |
Ontwikkelingen en ambities bestuursakkoord (NTC) | |||||
11 | Infrastructuur (met name landbouwweg) | -63.000 | |||
12 | Cultuur ('t Jagertje, Carnavalsloods) | -31.000 | |||
13 | Economie | -50.000 | |||
14 | Strategische regiovisie | -15.000 | |||
15 | Bedrijfsvoering (Gemeenschappelijke regelingen en uitbreiding formatie) | -325.000 | -75.000 | ||
16 | Sport & recreatie | -35.000 | -230.000 | ||
17 | Veiligheidsvoorzieningen (Kloosterzande, Vogelwaarde) | -70.000 | -90.000 | ||
18 | Onderwijs | -270.000 | |||
Nieuw structureel begrotingssaldo (-/- = nadeel) | 1.672.000 | 3.423.000 | 4.790.000 | 9.000 | |
Incidentele lasten/baten: | |||||
19 | Saldo incidenteel programma's (zie aparte toelichting) | 49.000 | |||
Ontwikkelingen en ambities bestuursakkoord (NTC) | |||||
20 | Cultuur (dorpshuizen en accommodatiebeleid) | -132.000 | -150.000 | ||
21 | Economie (beleidsplan, openbaar vervoer) | -70.000 | -30.000 | ||
22 | Onderwijs (visie dullaertwijk) | -225.000 | -2.500.000 | ||
23 | Toerisme | -125.000 | -125.000 | -250.000 | |
24 | Wonen (woonzorgvisie, mogelijkheden onderzoeken starters) | -175.000 | -100.000 | -130.000 | |
25 | Sociaal domein (stelpost onvoorzien) | -700.000 | -300.000 | ||
26 | Sport & recreatie (volwassensportfonds, strandjes, hockey) | -275.000 | -4.150.000 | ||
27 | Strategische regiovisie | -200.000 | |||
28 | Veiligheidsvoorzieningen (Kloosterzande, Vogelwaarde) | -150.000 | |||
Nieuw incidenteel saldo (-/- = nadeel) | -1.653.000 | -3.405.000 | -4.680.000 | 0 | |
Saldo begroting betreffend jaar (-/- = nadeel) | 19.000 | 18.000 | 110.000 | 9.000 |
Toelichting voorgesteld dekkingsplan 2023-2026
- In onderstaande toelichting is een relatie gelegd met het dekkingsplan 2022-2025 vanwege het feit dat de daarin opgenomen maatregelen nog steeds doorwerken in de begroting 2023. Dit betreft het structurele saldo 2023 zoals gemeld in de Voorjaarsnota 2022 (bladzijde 18).
- Naast de maatregelen uit dit dekkingsplan onder de punten 4 t/m 28 (€ 2.242.000 nadeel) is er ook een nadelig verschil van € 318.000 in 2023 ten opzichte van het structureel nadelig saldo gepresenteerd in de Voorjaarsnota 2022. In de verschillenanalyse in het volgende hoofdstuk vindt u een overzicht van deze verschillen.
- Het structureel saldo van de ontwerp-begroting 2023 komt uit op een voordeel van € 2.261.000.
- De uitkeringen uit het gemeentefonds kunnen jaarlijks schommelingen vertonen. De jaarlijkse verschillen die in dit overzicht zijn opgenomen zijn conform de laatst bekende stand in de meircirculaire 2022 en betreffen de verschillen voor alle uitkeringen.
- In de meicirculaire is een eenmalige rijksbijdrage in 2023 voor de tekorten in de jeugdzorg opgenomen. Voor Hulst bedraagt deze ruim € 2 miljoen. Na het uitkomen van de meicirculaire hebben het Rijk en VNG aanvullende afspraken gemaakt ten aanzien van de te verwachten ruimte in de gemeentelijke begrotingen, die inhouden dat aanvullende middelen mogen worden opgenomen in de jaarschijven 2024 t/m 2026. Dit zijn echter nog geen harde afspraken en creëert daarmee een in beginsel 'papieren' werkelijkheid.
- In de meerjarenraming worden de opbrengsten van de OZB niet-woningen geïndexeerd.
- In de meerjarenraming worden tevens de opbrengsten van OZB woningen geïndexeerd.
- Conform het duurzame beleid wordt in de jaren 2023, 2024, 2025 en 2026 jaarlijks € 50.000 extra gestort in de reserve ten behoeve van het Meerjaren Investeringsplan Wegen (MIP). De jaarlijkse dotatie loopt met deze ingreep op met uiteindelijk € 200.000 per jaar.
- Bij de vaststelling van het nieuwe subsidiebeleid is besloten de subsidie voor professionele organisaties jaarlijks te indexeren conform de VZG-richtlijn zoals die jaarlijks wordt vastgesteld voor de gemeenschappelijke regelingen.
- Bij de vaststelling van de begroting 2022 is de afspraak gemaakt om de toeristenbelasting in de jaren 2023-2025 jaarlijks met € 0,15 te laten stijgen van € 0,80 per overnachting in 2023 naar € 1,10 per overnachting in 2025. Voorgesteld wordt om deze jaarlijkse stijging met één jaar te verlengen tot € 1,25 in 2026.
- Voor de aanleg van de Landbouwweg in Vogelwaarde is extra grond benodigd in verband met de belasting van de weg. Hiervoor is onvoldoende budget beschikbaar en leidt tot hogere kapitaallasten (rente/afschrijving).
- Door prijsstijgingen en hogere rentelasten is extra budget benodigd voor een aantal voorgenomen investeringen, zoals de nieuwbouw van het scoutinggebouw en de carnavalsloods. Dit leidt tevens tot hogere kapitaallasten.
- Voor diverse economische projecten, zoals de EGTS en het begeleiden van de energietransitie voor het Zeeuwse bedrijfsleven (Joint Transition Fund) zijn extra structurele middelen benodigd.
- Voor de Regiovisie en de hieruit voortkomende Werkagenda zijn aanvullende middelen opgenomen in de begroting.
- Voor het versterken van de bedrijfsvoering van de gemeente en van verschillende gemeenschappelijke regelingen verwachten wij extra structurele middelen nodig te zijn. Voor de gemeenschappelijke regelingen is de VZG-norm de afgelopen jaren in een aantal gevallen niet voldoende geweest om de lastenstijging van de bedrijfsvoering te kunnen opvangen binnen de daarvoor beschikbare budgetten. Het weerstandsvermogen komt daardoor steeds meer onder druk te staan.
- Voor instandhouding van de sport- en recreatievoorzieningen (o.a. TOP en Hulst Fietsgemeente) is extra budget benodigd.
- Budget (deels aanvullend) voor versterking van de veiligheidsvoorzieningen (brandweer) in de kernen Kloosterzande en Vogelwaarde.
- Het beschikbaar gestelde budget voor de nieuwbouw van het Reynaertcollege blijkt door aanvullende eisen en rente- en prijsstijgingen onvoldoende. Dit leidt tot hogere kapitaallasten.
- Een gedetailleerd overzicht van de incidentele lasten en baten vindt u in het volgende hoofdstuk.
- Voor uitbreiding van het dorpshuis in Terhole en het accommodatiebeleid zijn eenmalige stelposten opgenomen.
- Voor verbetering/stimulering van het economisch klimaat zijn stelposten opgenomen. Deze stelposten kunnen worden ingezet voor het opstellen van een beleidsplan, onderzoek naar de openbaar vervoerbehoefte, een retailvisie en de ontwikkeling van bedrijfsterrein(en)
- Voor de verdere voorbereiding, uitwerking en uitvoering van de visie Dullaertwijk zijn incidentele posten opgenomen.
- Deze stelpost is opgenomen voor onder andere de ontwikkeling van Grenspark Groot Saeftinghe, ontwikkeling van Baalhoek en diverse thema's uit het Toeristisch Ontwikkelingsplan 2022 - 2026.
- Met name gericht om de starters op de woningmarkt een spreekwoordelijk duwtje in de rug te geven. Hierbij valt onder andere te denken aan het faciliteren van startersleningen.
- Het sociaal domein blijft een onzekere factor binnen de begrotingsuitgaven. Om eventuele tegenvallers binnen het sociaal domein op te kunnen vangen, wordt er incidenteel extra geld toegevoegd aan de reserve sociaal domein.
- Voor sport en recreatie zijn een aantal stelposten opgenomen. Deze kunnen mogelijks worden ingezet voor een volwassenensportfonds, bijdragen in sportfaciliteiten en voor de gebiedsontwikkeling Reynaertland.
- Voor de Regiovisie en Werkagenda zijn aanvullende middelen opgenomen in de begroting. Een deel hiervan is incidenteel.
- Om mogelijke tegenvallers bij de bouw het realiseren van de versterking van de veiligheidsvoorzieningen in de kernen Kloosterzande en Vogelwaarde op te vangen is een incidentele stelpost opgenomen.
Nader te concretiseren beleidsvoornemens (NTC)
Nader te concretiseren beleidsvoornemens
Inclusief de mutaties (nrs. 11 t/m 18 en nrs. 20 t/m 28) op het dekkingsplan in de jaren 2023-2026 is er op de post Onvoorzien, onderdeel Nader te concretiseren beleidsvoornemens (NTC) in 2023 nog voor een bedrag van € 1.968.000 aan structurele en € 1.702.000 aan incidentele stelposten opgenomen voor beleid dat nog nadere invulling behoeft, voordat dit op de programma’s kan worden geraamd. Deze zijn geraamd onder “Algemene dekkingsmiddelen en Onvoorzien”. Het gaat daarbij om de volgende stelposten:
Overzicht Nader te concretiseren beleidsvoornemens | ||||
Stelpost (afgerond op € 1.000) | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 |
---|---|---|---|---|
Versterken fysieke leefbaarheid | 29.000 | 29.000 | 29.000 | 29.000 |
Salarissen | 215.000 | 430.000 | 430.000 | 430.000 |
Beheerplannen vaste activa | 307.000 | 307.000 | 307.000 | 307.000 |
Brandweerkazerne/carnavalsloods | 89.000 | 89.000 | 89.000 | 89.000 |
Onderhoud kunstgras Hontenisse | 10.000 | 10.000 | 10.000 | 10.000 |
Recreatiestranden | 25.000 | 25.000 | 25.000 | 25.000 |
Taakmutaties AU (o.a. WOO) | 155.000 | 155.000 | 155.000 | 155.000 |
Klimaatakkoord (taakmutatie AU 2022) | 215.000 | - | - | - |
Nieuwbouw scouting 't Jagertje | 45.000 | 45.000 | 45.000 | 45.000 |
Digitalisering/Zaakgericht/Opleiding* | - | 200.000 | 200.000 | 200.000 |
Stelpost subsidiebeleid | 40.000 | 40.000 | 40.000 | 40.000 |
Reynaertcollege | 225.000 | 225.000 | 225.000 | 225.000 |
Pilot hondenspeelweides | 25.000 | 25.000 | 25.000 | 25.000 |
Structurele ontwikkelingen bestuursakkoord(MJR nr.11-18) | 588.000 | 893.000 | 1.253.000 | 1.253.000 |
Incidentele ontwikkelingen bestuursakkoord(MJR nr.20-28) | 1.702.000 | 3.405.000 | 4.680.000 | - |
- | - | - | ||
- | - | - | ||
Totaal Nader te concretiseren beleidsvoornemens | 3.670.000 | 5.878.000 | 7.513.000 | 2.833.000 |