Gemeenschappelijke regelingen
- Gemeenschappelijke regelingen Dethon, Terneuzen
Gemeenschappelijke regeling Dethon, Terneuzen
Doel/Visie
Dethon is het arbeidsintegratiebedrijf van Zeeuws-Vlaanderen. In samenspraak met de deelnemende gemeenten Hulst, Sluis en Terneuzen tracht Dethon te komen tot een effectieve en efficiënte uitvoering van de opdrachten die volgen uit de Participatiewet. Dethon zorgt voor passend werk, opleiding en ontwikkelingsmogelijkheden voor mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt, zodat iedereen kan werken/participeren naar vermogen. De afspraken tussen de gemeenten en Dethon zijn vastgelegd in een dienstverleningsovereenkomst.
Bestuurlijk belang
Algemeen bestuur twee leden, waarvan één in dagelijks bestuur.
Financieel belang 2023
Bijdrage 2023: € 4.319.256, waarvan € 689.784 als bijdrage in nadelig saldo.
Resultaat begrotingsjaar
In 2023 wordt een negatief resultaat van € 2.498.891 verwacht.
Eigen vermogen
Raming eind 2023: € 1.486.734.
Vreemd vermogen
Raming eind 2023: € 11.331.267.
Ontwikkelingen
Dethon gaat zich (verder) ontwikkelen van een productiegerichte naar een mensgerichte organisatie. Zo gaan zij aan de slag met de uitwerking en invoering van een plan van aanpak voor de toekomst. Dit onder leiding van de in 2022 aangestelde nieuwe directeur.
Risico's
Op basis van de toekomstvisie zal de bedrijfsvoering en werkwijze van Dethon worden aangepast. Dit vraagt tijd en mogelijk aanvullende middelen.
Programma
06 Sociaal domein
Website
- Gemeenschappelijke regelingen Gemeenschappelijke Gezondheidsdient (GGD), Goes
Gemeenschappelijke regeling Gemeenschappelijke Gezondheidsdienst (GGD) Zeeland, Goes
Doel/Visie
De wettelijke taak conform de Wet Publieke Gezondheid (Wpg) is ondergebracht bij de Gemeenschappelijke regeling GGD Zeeland. In de Wpg-taak is sinds enige jaren ook opgenomen de taak Jeugdgezondheidszorg (JGZ).
Bestuurlijk belang
Algemeen bestuur 1 lid.
Financieel belang 2023
Bijdrage 2023 Preventie Volksgezondheid € 1.188.448 (2022: € 1.144.060), IJZ € 7.712.706 (2022: € 6.563.773).
Resultaat begrotingsjaar
Nihil.
Eigen vermogen
Eind 2023: € 2,5 miljoen (incl. IJZ).
Vreemd vermogen
Eind 2023: € 20,7 miljoen alleen kortlopende schulden (incl. IJZ).
Ontwikkelingen
De GGD Zeeland treedt op als uitvoeringsorganisatie en adviseur van de Zeeuwse gemeenten. De GGD heeft de begroting 2023 aangeboden, waarin is verwoord dat er met twee programma’s wordt gewerkt: Publieke Gezondheid en Inkoop Jeugdhulp. De Coronacrisis en de gevolgen daarvan, zowel menselijk als financieel, zullen ook een stempel drukken op de kosten van de GGD in 2023. De GGD voert/voerde verschillende werkzaamheden uit in het kader van coronamaatregelen. Deze werkzaamheden brengen kosten met zich mee. Er vindt compensatie van deze kosten door het Rijk plaats. Maar daarnaast zullen naar verwachting veel mensen lichamelijk en geestelijke nadelige gevolgen ondervinden van de Coronacrisis. De GGD zal dan ook werkzaamheden ontplooien voor mensen die zich bij de GGD melden met klachten veroorzaakt door de Coronacrisis. Daarnaast blijft de focus van de GGD Zeeland gericht op Veilig Thuis. Verwacht wordt dat de werkzaamheden hiervoor ook in 2023 zullen toenemen. Ook dit zal financiële consequenties met zich meebrengen. Tot slot is de GGD doende om de interne bedrijfshuishouding op orde te krijgen. Men heeft aangegeven dit te moeten doen om de wettelijke taken naar behoren uit te voeren. Onderdeel hiervan is het plan om extra personeel aan te nemen en intern een betere sturing van personeel mogelijk te maken. Deze acties zullen financiële gevolgen voor de GGD Zeeland en indirect dus voor de Zeeuwse gemeenten met zich meebrengen.
Risico's
De ontwikkeling van COVID-19 op de gezondheid van inwoners. De door de GGD Zeeland aangegeven noodzaak om de interne bedrijfsvoering op orde te brengen.
Programma
06 Sociaal domein
Website
- Gemeenschappelijke regelingen Collectief vervoer Z-VL, Terneuzen
Gemeenschappelijke regeling Collectief Vervoer Zeeuwsch-Vlaanderen, Terneuzen
Doel/Visie
Het aanbieden van een collectief vraagafhankelijk openbaar vervoerssysteem voor, door de deelnemers, aan te wijzen categorieën van personen binnen het vervoersgebied. Tot de categorieën behoren in ieder geval het WMO-vervoer, het leerlingenvervoer en het jeugdvervoer.
Bestuurlijk belang
Algemeen bestuur 3 leden, waarvan 1 in dagelijks bestuur.
Financieel belang 2023
€ 1.331.894 (excl. jeugdzorgvervoer).
Resultaat begrotingsjaar
Nihil.
Eigen vermogen
Nihil.
Vreemd vermogen
Nihil.
Ontwikkelingen
Geen ontwikkelingen. Sinds de COVID-19-maatregelen zijn vervallen, is het vervoer weer volledig actief.
Risico's
De begroting is in principe realistisch opgesteld, maar afwijkingen kunnen ontstaan door het gebruik van collectief vervoer, veroorzaakt door de Coronacrisis. Deze Coronacrisis brengt ook met zich mee dat er onzekere tijden zijn voor de vervoerder. Het secretariaat van het CVV ZVL en de vervoerder houden elkaar op de hoogte van nadere ontwikkelingen, zowel op het gebied van landelijke coronamaatregelen, als van de bedrijfsvoering van de vervoerder. Ontwikkelingen in deze, kunnen financiële gevolgen voor het CVV ZVL, en dus indirect voor de gemeente, met zich meebrengen.
Programma
06 Sociaal domein
Website
- Gemeenschappelijke regelingen OLAZ/ZRD, Kapelle/Sluiskil
Gemeenschappelijke regeling Openbaar Lichaam Afvalstoffenverwijdering Zeeland (OLAZ), Kapelle/Zeeuwse Reinigingsdienst B.V. (ZRD), Sluiskil
Doel/Visie
Inzameling huishoudelijk afval en milieustraten in Zeeland vinden plaats onder de vlag van de Zeeuwse Reinigingsdienst (ZRD). De gemeenschappelijke regeling OLAZ blijft eveneens bestaan. Binnen dit samenwerkingsorgaan stippelen de gemeenten hun gezamenlijke afvalbeleid uit.
Bestuurlijk belang
AB en AVA OLAZ 1 lid. OLAZ heeft 100% van de aandelen in ZRD en 3 commissarissen in ZRD.
Financieel belang 2023
Bijdrage 2022 (exploitatiekosten milieustraat) € 698.000.
Resultaat begrotingsjaar
Nihil.
Eigen vermogen
2023: € 481.940
Vreemd vermogen
2023: € 11.941.458
Ontwikkelingen
Op de milieustraat dienen steeds meer afvalstromen te worden gescheiden en aan de gescheiden stromen worden strengere voorwaarden verbonden om afkeur te voorkomen en recycling te bevorderen. Hierdoor blijven de kosten op de milieustraat stijgen. Om toekomstbestendig te kunnen zijn is het noodzakelijk om de Zeeuwse milieustraten aan te passen. Recent zijn er diverse onderzoeken uitgevoerd om een beter beeld te krijgen van 'de milieustraat van de toekomst'.Meest voorname aandachtspunten uit het onderzoek betreffen het invoeren van een toegangscontrole op de milieustraten en het realiseren van circulaire ambachtscentra in de regio's. Conclusies van der onderzoeken en voorstel tot verder uitwerken van de noodzakelijk te nemen stappen worden eind 2022 en begin 2023 voorgelegd ter besluitvorming.
Risico's
De verwerkingstarieven zijn afhankelijk van de marktwerking en kunnen daardoor fluctueren. Momenteel staan de afvalstromen als textiel en oud papier onder druk. De contracten met de verwerkers voor de voor deze afvalstromen staan daardoor ook onder druk. Het risico bestaat dat de toekomstige vergoedingen lager uit vallen en/of de verwerkingskosten hoger zullen zijn in 2023.
Programma
07 Milieu
Website
- Gemeenschappelijke regelingen Veiligheidsregio Zeeland, Middelburg
Gemeenschappelijke regeling Veiligheidsregio Zeeland (VRZ), Middelburg
Doel/Visie
De Veiligheidsregio Zeeland is het orgaan voor de fysieke veiligheid, rampenbestrijding en crisisbeheersing in Zeeland. Deze omvat brandweerzorg, Geneeskundige Hulpverleningsorganisatie in de Regio (GHOR), de rampenbestrijding en crisisbeheersing. Vanaf 1 januari 2013 is de Brandweer Hulst ondergebracht bij de Veiligheidsregio.
Bestuurlijk belang
De gemeente is in het algemeen bestuur vertegenwoordigd door de burgemeester.
Financieel belang 2023
€ 2.012.489.
Resultaat begrotingsjaar
Nihil.
Eigen vermogen
2023: € 1,8 miljoen.
Vreemd vermogen
2023: € 28 miljoen.
Ontwikkelingen
In 2022 is het meerjarenbeleidsplan 2022-2025 vastgesteld door het Algemeen Bestuur van Veligheidsregio Zeeland (AB VRZ). Het beleidsplan is de visie waar de VRZ zich de komende jaren op zal richten. In de begroting 2023 laat de VRZ zien dat ze voortvarend invulling geven aan de visie. De begroting wordt aangeboden met een beperkte taakstelling en zonder begrotingstekort. De brandweer Zeeland staat de komende jaren voor een aanzienlijke opgave om naar een nieuwe balans tussen risicobeheersing en de parate brandweer organisatie te gaan. Het in standhouden van de brandweerorganisatie zal ook in 2023 veel inspanning vragen. Daarbij gaat het niet alleen om de brandweerposten, maar ook om de aansturing van de brandweereenheden (operationele leiding) en de specialistische eenheden en materieel, nodig voor Zeeuwse risico's. Verder zal de brandweer zich in 2023 richten op de implementatie van de visie op vrijwilligheid. In 2023 zal verder meer duidelijk zijn rondom de mogelijke wijzigingen in de Wet Veiligheidsregio's als gevolg van de in 2021 gepubliceerde Evaluatie Wet Veiligheidsregio's. In ieder geval zal een stap in het verder ontwikkelen van de informatie gestuurde veiligheid worden gezet. Belangrijk voor de continuïteit van de VRZ is de versterking van de cyberweerbaarheid. Om te voldoen aan de Baseline Informatiebeveiliging (BIO) is door het Instituut fysieke Veiligheid (IFV) een versnellingsprogramma gedefinieerd.
Risico's
Instandhouding van de brandweerzorg is complex vanwege een bovengemiddeld aantal vrijwilligers. Voornamelijk in de daguren wordt het steeds moeilijker om te beschikken over voldoende vrijwilligers. Het risicoprofiel is zeer hoog in vergelijking met andere regio's.
Programma
01 Bestuur en veiligheid
Website
- Gemeenschappelijke regelingen Zeeuwse Muziekschool, Middelburg
Gemeenschappelijke regeling Zeeuwse Muziekschool (ZMS), Middelburg
Doel/Visie
Het aanbieden van muziekonderwijs in een zo breed mogelijke vorm aan alle inwoners van de gemeente Hulst.
Bestuurlijk belang
De gemeente is in het algemeen bestuur vertegenwoordigd door 1 wethouder.
Financieel belang 2023
Bijdrage 2023: € 260.334, waarvan € 29.605 voor de huurlasten van het Baudeloocomplex.
Resultaat begrotingsjaar
Nihil.
Eigen vermogen
2023: negatieve algemene reserve van € 15.916 (totaal eigen vermogen eind 2021 € 280.204).
Vreemd vermogen
Eind 2021: € 1,1 miljoen, alleen kortlopende schulden.
Ontwikkelingen
De ontwikkeling richting een bredere, sterkere muziekschool worden voortgezet, alsook onderdak binnen eigen gemeentelijke panden. De intentie is er om in 2024 huisvesting binnen Den Dullaert te realiseren.
Risico's
De muziekschool heeft in 2021 een negatief resultaat van € 274.000 behaald, onder andere door de COVID-maatregelen. Daardoor daalt de algemene reserve naar een negatief bedrag van € 16.000. De verwachting is dat deze de komende jaren weer aangevuld kan worden.
Programma
05 Sport, cultuur en recreatie
Website
- Gemeenschappelijke regelingen Sabewa Zeeland, Terneuzen
Gemeenschappelijke regeling Sabewa Zeeland, Terneuzen
Doel/Visie
Sabewa Zeeland is een uitvoeringsorganisatie, die de heffing en invordering verzorgt van waterschapsbelastingen (zuiveringsheffing, verontreinigingsheffing en de watersysteemheffingen) en gemeentelijke belastingen (zoals de onroerende-zaakbelasting, rioolheffing, afvalstoffenheffing, honden- en toeristenbelasting). De bezwaar- en beroepschriften gericht tegen de belastingaanslagen en kwijtscheldingsverzoeken worden ook door Sabewa Zeeland behandeld. Daarnaast worden de taken en werkzaamheden in het kader van de Wet waardering onroerende zaken (Wet WOZ) voor de bij Sabewa Zeeland aangesloten gemeenten uitgevoerd. Vanaf 2013 is Hulst bij deze gemeenschappelijke regeling aangesloten.
Bestuurlijk belang
De gemeente is in het algemeen bestuur en het dagelijks bestuur vertegenwoordigd door 1 wethouder.
Financieel belang 2023
De bijdrage voor 2023 bedraagt € 450.660.
Resultaat begrotingsjaar
Nihil, de lasten worden gedekt door de bijdragen van de aangesloten gemeenten.
Eigen vermogen
2023: € 237.000.
Vreemd vermogen
2023: € 8,5 miljoen (voornamelijk overlopende passiva).
Ontwikkelingen
De afgelopen jaren heeft Sabewa te maken met een steeds grotere stijging van het aantal bezwaarschriften door no-cure no-pay bureaus, waardoor het benodigde budget voor proceskostenvergoeding steeds verder stijgt. Verder zijn er door hybride werken en het flexibel ingerichte werkplekken minder kantoorwerkplekken en kantoorruimte nodig, hetgeen leidt tot een besparing op de huisvestingskosten.
Risico's
Er zijn geen andere risico’s dan dat de gemeente zelfstandig deze taak uit zou voeren.
Programma
09 Algemene dekkingsmiddelen en onvoorzien
Website
- Gemeenschappelijke regelingen RUD Zeeland, Terneuzen
Gemeenschappelijke regeling Regionale Uitvoeringsdienst (RUD) Zeeland, Terneuzen
Doel/Visie
De RUD-Zeeland, die is opgericht in juni 2013, gaat in opdracht van de deelnemers, de gemeenten, de provincie en het waterschap VTH milieutaken en VTH Wabotaken uitvoeren. Ze moet deze taken professioneel, doelmatig en volgens landelijk vastgestelde kwaliteitseisen en dienstverleningsnormen vervullen. Bepalend voor de formatieve capaciteit en ureninzet van de RUD zijn de actuele inrichtingenbestanden en de kengetallen en frequenties van de te leveren producten, welke jaarlijks in het kader van PxQ worden geëvalueerd.
Bestuurlijk belang
De gemeente is vertegenwoordigd in het algemeen bestuur door 1 wethouder.
Financieel belang 2023
Bijdrage 2023: € 639.400.
Resultaat begrotingsjaar
Nihil.
Eigen vermogen
2023: € 840.000.
Vreemd vermogen
2023: € 1 miljoen (alleen kortlopende schulden).
Ontwikkelingen
Afhankelijk van wanneer en hoe de nieuwe Omgevingswet wordt ingevoerd, zal de vraag naar gespecialiseerde en geIntegreerde inzet van de RUD Zeeland steeds verder toenemen. Daardoor zal de afrekening op basis van PxQ verschuiven naar inzet op ureninzet. Door de onzekerheid over de invoering van de Omgevingswet, zal pas op een later tijdstip inzicht ontstaan over de concrete ontwikkelingen en de daarbij behorende risico's en benodigde financiële middelen. Ook een nadere samenwerking tussen RUD, VRZ en GGD - waar momenteel onderzoek naar wordt verricht - zal van invloed zijn op de ontwikkelingen binnen de RUD Zeeland.
Risico's
Enerzijds wordt door de rijksoverheid steeds meer ingezet op zo groot mogelijke omgevingsdiensten. Daardoor staat de robuustheid van de RUD Zeeland en dus ook het bestaansrecht als afzonderlijke omgevingsdienst ter discussie. Daarnaast wordt het takenpakket van de RUD steeds uitgebreider en zal in 2022 ook de Omgevingswet tot een andere taakinvulling kunnen leiden. Voor het uitvoeren van de taken is te weinig formatie beschikbaar. Daarnaast is uitbreiding van de formatie lastig, omdat vacatures bijna niet kunnen worden ingevuld vanwege ontbrekende menskracht en/of kennisniveau.
Programma
07 Milieu
Website
Privaatrechtelijk
- Privaatrechtelijk N.V. BNG, Den Haag
N.V. Bank Nederlandse Gemeenten (BNG), Den Haag
Doel/Visie
De N.V. Bank Nederlandse Gemeenten (BNG) is de bank van en voor overheden en instellingen voor het maatschappelijk belang. Met gespecialiseerde financiële dienstverlening draagt de BNG bij aan zo laag mogelijke kosten van maatschappelijke voorzieningen voor de burger. Daarmee is de bank essentieel voor de publieke taak.
Bestuurlijk belang
De gemeente is aandeelhouder van de BNG.
Financieel belang 2023
17.472 aandelen (nominaal € 2,50). Dividend 2023 € 20.000.
Resultaat begrotingsjaar
Nettowinst 2021 € 236 miljoen.
Eigen vermogen
Eind 2021: € 5,062 miljard.
Vreemd vermogen
Eind 2021: € 143,995 miljard.
Ontwikkelingen
De nettowinst van BNG Bank over het eerste halfjaar van 2022 bedraagt 206 miljoen euro en is een stijging van ruim 10% ten opzichte van het eerste halfjaar 2021. Deze stijging is het gevolg van een daling van de kredietvoorzieningen en een hoger resultaat financiële transacties.
Risico's
Financieel staat de bank er gezond voor. De kapitaalpositie van BNG Bank blijft goed. De BNG wordt op het hoogste ratingniveau gewaardeerd door de ratingbureau's.
Programma
09 Algemene dekkingsmiddelen en onvoorzien
Website
- Privaatrechtelijk N.V. PZEM, Middelburg
PZEM N.V., Middelburg/GBE Aqua B.V., Rotterdam
Doel/Visie
PZEM is de rechtsopvolger van DELTA NV. PZEM richt zich op productie, handel en levering van energieproducten en diensten aan de zakelijke markt.
Bestuurlijk belang
De gemeente is aandeelhouder voor 3,44% van het totaal, 525 volgestorte aandelen van nominaal € 453,78 in PZEM en 34.400 volgestorte aandelen van nominaal € 1,00 in GBE Aqua (vanaf 2022).
Financieel belang 2023
In 2023 wordt € 65.000 dividend geraamd van GBE Aqua.
Resultaat begrotingsjaar
In 2021 is een voordelig resultaat van € 235 miljoen behaald.
Eigen vermogen
Eind 2021: € 1.650 miljoen.
Vreemd vermogen
Eind 2021: € 1.229 miljoen.
Ontwikkelingen
Commerciële activiteiten in de energiemarkt gaan gepaard met een risicoprofiel dat niet aansluit bij publiek belang vanuit aandeelhouderschap. Dat heeft de afgelopen jaren geleid tot het ontbreken van materiële investeringen, die echter wel nodig zijn om een gezonde toekomstbestendige bedrijfsvoering te kunnen accommoderen. De strategie van de aandeelhouders beoogt daarom de commerciële belangen van PZEM te vervreemden. Om dit te kunnen bereiken is PZEM in 2021 begonnen met een herstructurering waarbij een scheiding wordt aangebracht tussen de nucleaire en niet-nucleaire commerciële activiteiten. De commerciële (Wholesale) activiteiten zijn in de zomer van 2021 in de markt gezet voor verkoop en daar zal in het 4e kwartaal 2022 meer duidelijkheid over worden verkregen. Deze Wholesale-activiteiten betreffen de B2B en met name wind, zon en biomassa PPA (power purchase agreement) portefeuille, de trading desk, het 50% belang in gascentrale Sloe, de Zuid-Beveland (gas)Leiding, de overige contracten omtrent gasopslag en transport en de ondersteunende afdelingen binnen PZEM.
Risico's
PZEM NV is actief op verschillende energiemarkten en wordt daarbij geconfronteerd met meerdere risico’s. Het gaat om risico’s die voortkomen uit de samenstelling van de handelsportefeuille en risico’s door economische, financiële en juridische ontwikkelingen. Deze risico’s zijn inherent aan de strategische keuzes en de activiteiten van PZEM N.V. en behoren daarom tot het risicoprofiel van de onderneming. Hoewel het risico van de dividenduitkering is ondervangen, vertegenwoordigen de aandelen van PZEM een waarde die door verschillende ondernemingsrisico’s kan fluctueren.
Programma
09 Algemene dekkingsmiddelen en onvoorzien
Website
- Privaatrechtelijk EGTS, St.GIllis Waas (België)
EGTS Linieland van Waas en Hulst, Sint Gillis Waas (België)
Doel/Visie
De Europese Groepering voor Territoriale Samenwerking Linieland van Waas en Hulst, kortweg EGTS is een in 2011 opgericht Europees samenwerkingsverband tussen de gemeente Hulst, 3 Belgische gemeenten, de provincies Oost-Vlaanderen en Zeeland en het Belgisch intergemeentelijk samenwerkingsverband Interwaas en de Maatschappij Linker Scheldeoever. De EGTS heeft als doel het grensoverschrijdende overleg en de grensoverschrijdende samenwerking tussen de deelnemers in het kader van de ontwikkelingsvisie Linieland van Waas en Hulst te bevorderen en te ondersteunen in het bijzonder door het opstarten en uitvoeren van samenwerkingsprojecten op de in de visie vermelde terreinen te weten haven en economie, mobiliteit, natuur en recreatie, wonen en leefbaarheid.
Bestuurlijk belang
De burgemeester vertegenwoordigt de gemeente in het bestuur.
Financieel belang 2023
De bijdrage voor 2022 bedraagt € 34.801, inclusief een bijdrage (€10.000) voor de koepelrol in Grenspark Groot Saefthinge gedurende 5 jaren (2021-2025). Bijdrage 2023 nog niet bekend.
Resultaat begrotingsjaar
€-52.106 (negatief) (2022). €60.594 (positief) (2023).
Eigen vermogen
NNB (2020: €51.244).
Vreemd vermogen
NNB (2020: €0).
Ontwikkelingen
De EGTS is van meerwaarde voor de partners en de regio. Gezien de grote hoeveelheid projecten waarbij de EGTS is betrokken en de beperkte omvang van de EGTS zijn keuzes gemaakt over de toekomstige ambities en omvang van de EGTS, de EGTS 2.0. Er wordt daarom vooral gefocust op de ontwikkelingen van de Zeeuws-Wase bossen (rond Stekene/Sint Jansteen/Clinge) en grensoverschrijdende mobiliteit (zowel wandelen/fietsen als openbaar vervoer).
Risico's
De inkomsten van de EGTS bestaan naast de bijdragen van de partners voor een aanzienlijk deel uit subsidies voor projecten. Er bestaat het risico dat subsidies voor projecten lager worden vastgesteld dan voorzien.
Programma
01 Bestuur en veiligheid
Website
- Privaatrechtelijk Onbegrensd Zeeuws-Vlaanderen, Terneuzen
Taskforce Onbegrensd Zeeuws-Vlaanderen, Terneuzen
Doel/Visie
Het platform Onbegrensd Zeeuws-Vlaanderen is een samenwerkingsverband tussen de Zeeuws-Vlaamse gemeenten, bedrijfsleven, instellingen met als missie: het bevorderen van gezamenlijke activiteiten die Zeeuws-Vlaanderen versterken als unieke woon- en werkregio. De gemeente Terneuzen handelt als juridische entiteit voor Onbegrensd Zeeuws-Vlaanderen.
Bestuurlijk belang
De burgemeester is voorzitter van de taskforce.
Financieel belang 2023
Bijdrage 2023 € 38.000.
Resultaat begrotingsjaar
Nihil, de lasten worden gedekt door de bijdrage van de deelnemers.
Eigen vermogen
Nihil.
Vreemd vermogen
Nihil.
Ontwikkelingen
Omdat het doel van Onbegrensd goed aansluit op de doelen in de Regiovisie zal op het gebied van uitvoering, waar mogelijk, samengewerkt worden. Expat-center wordt waarschijnlijk vanaf 2023 Zeeuws en zal dan niet meer onder Onbegrensd Zeeuws-Vlaanderen vallen.
Risico's
Er zijn geen andere risico’s dan dat de gemeente deze taken zelf uit zou voeren.
Programma
03 Economische structuur en toerisme
Website
- Privaatrechtelijk N.V. Economische Impuls Zeeland, Middelburg
N.V. Economische Impuls Zeeland, Vlissingen
Doel/Visie
De NV Economische Impuls Zeeland (Impuls), opgericht in 2007, is de ontwikkelingsmaatschappij van Zeeland. Het doel is het vergroten van de dynamiek van de Zeeuwse (kennis-)economie. Middels Impuls wil de gemeente zichtbaar bijdragen aan de ontwikkeling van Zeeland in het algemeen en Hulst in het bijzonder. Impuls helpt, via Invest in Zeeland, bedrijven van binnen en buiten Zeeland met Vestigen (promotie en acquisitie). Daarnaast heeft Impuls Zeeland de poten: Innovatiefinanciering en Ontwikkelen. Impuls Zeeland richt zich op: circulaire economie, vrijetijdseconomie, innovatiefinanciering, Smart deltaresources, Logistiek en Energie en Gezondsheidseconomie.
Bestuurlijk belang
Er is 1 wethouder (portefeuillehouder economie) lid van de Algemene Vergadering van Aandeelhouders (AVA). De provincie (49%), alle Zeeuwse gemeenten (17%), kennisinstellingen (17%) en het bedrijfsleven (17%) zijn aandeelhouders in Impuls.
Financieel belang 2023
Bijdrage € 30.750 voor 2023.
Resultaat begrotingsjaar
Over 2021 heeft Impuls een overall positief resultaat behaald van € 142.000 na belastingen
Eigen vermogen
Eind 2021: € 8.511.127
Vreemd vermogen
Eind 2021: € 3.059.544
Ontwikkelingen
Steeds meer focus op energietransitie/klimaat/circulariteit van Zeeuwse bedrijven. Het Rijk heeft aangegeven aandeelhouder van Impuls te willen worden. In 2022 is dit verder uitgewerkt.
Risico's
Het resultaat van de deelneming van Impuls aan het Investeringsfonds Zeeland (IFZ) zal de komende jaren nog negatief zijn. Er is echter geen gevaar voor de bedrijfsvoering van Impuls.
Programma
03 Economische structuur en toerisme
Website
- Privaatrechtelijk Perkpolder Beheer B.V., Kloosterzande
Perkpolder Beheer B.V., Hulst
Doel/Visie
Het ontwikkelen van het woon- en recreatiegebied Perkpolder.
Bestuurlijk belang
Financieel belang 2023
Er is geen jaarlijkse bijdrage verschuldigd. De gemeente ontvangt een vergoeding voor detachering, administratie en borgstelling.
Resultaat begrotingsjaar
Nihil.
Eigen vermogen
Begin 2023: aandelenkapitaal € 96.800
Vreemd vermogen
Begin 2023: € 22,6 miljoen conform GREX
Ontwikkelingen
Met Waterzande BV (voorheen Hulst aan Zee BV) is eind 2018 een koop- en ontwikkelovereenkomst afgesloten voor de ontwikkeling van Perkpolder. In deze overeenkomst was een voorbehoud opgenomen ten aanzien van de ontwikkeling van de Westelijke Perkpolder. De uitkomsten van een businesscase waren hiervoor bepalend.In de eerste helft van 2021 is deze businesscase voor de Westelijke Perkpolder door de projectontwikkelaar verder uitgewerkt. Dat heeft geresulteerd in een vernieuwd masterplan ”Waterzande”. Hierin is sprake van één aangesloten dorp, met uitzicht op de Schelde. Dit plan is gepresenteerd aan het gemeentebestuur en omwonenden. Om dit plan te realiseren is te zijner tijd een wijziging van het bestemmingsplan nodig. Door Waterzande BV en Perkpolder Beheer BV zijn de benodigde overeenkomsten hiervoor in 2021 getekend.Binnen de gebiedsontwikkeling onderscheiden we de deelgebieden, Veerplein, Haven en Westelijke Perkpolder. De bouwvergunning voor de eerste 85 woningen op het Veerplein is verstrekt en de verkoop is in volle gang. Ook de aanbesteding voor de aanleg van de wegen, pleinen en rioleringen is doorlopen en afgerond. Afhankelijk van nog lopende (juridische) procedures is de planning om in 2023 daadwerkelijk te bouwen en de eerste woningen op te leveren. De vergunningaanvragen voor het bouwen van de tweede fase op het Veerplein zijn in voorbereiding als ook de benodigde wijziging van het bestemmingsplan. Met betrekking tot realisatie van de Westelijke Perkpolder is per 9 augustus 2022 gestart met de aanvoer van gronden om de voorziene ophoging te realiseren. Deze gronden voldoen aan de klasse achtergrondwaarde. De percelen waarop de ophoging wordt gerealiseerd zijn in 2022 in eigendom aan Waterzande overgedragen. Ook het voormalige Veerhuis is in eigendom overgedragen.
Risico's
De gemeente Hulst is enig aandeelhouder in Perkpolder Beheer BV, die inmiddels over de uitgeefbare gronden in het plangebied beschikt. De kosten van het project zijn grotendeels gerealiseerd. Opbrengsten moeten nog grotendeels gerealiseerd worden. Door het sluiten van een Koop- en ontwikkelingsovereenkomst met Waterzande BV is meer zekerheid verkregen over de opbrengsten, die tussen 2021 en 2028 gefaseerd moeten worden gerealiseerd. De provincie Zeeland, AM en Bouwfonds staan nog deels garant.
Programma
08 Ruimte en Wonen
Website