Afspraken bestuursakkoord: |
---|
De school is vaak een van de eerste plekken waar een kind aanklopt voor hulp. Het is belangrijk dat scholen de weg kennen naar de lokale toegang tot jeugdhulp. We vinden het belangrijk dat scholen en jeugdhulpinstellingen zich in gelijke mate verantwoordelijk voelen voor het welbevinden van het kind. |
We gaan voor een verdere ontwikkeling van Den Dullaert als cultureel centrum. |
Sport en bewegen moet toegankelijk zijn voor iedereen (inclusie); zowel op sportief als financieel gebied. Het Jeugdsportfonds moet behouden blijven en het Volwassensportfonds moet worden opgezet. |
We zetten in op een inclusieve samenleving. Dat wil zeggen dat we ernaar streven dat iedereen in de samenleving mee kan doen. Hiervoor is een uitvoeringsprogramma opgesteld. |
De toegankelijkheid tot zorg- en welzijnsvoorzieningen moet optimaal zijn. Mensen krijgen snel de bij de hulpvraag passende voorziening. Een maatwerkvoorziening wordt als regel binnen twee weken na aanvraag toegekend. |
Het welzijnswerk in de gemeente Hulst is wijkgericht georganiseerd. De insteek is versterking van het welzijn in de wijk en het bieden van een signaalfunctie. |
Mensen krijgen de zorg die nodig is. Niet meer en niet minder. Wat aan zorg nodig is, moet op deskundige wijze worden bepaald. Dat vergt een continue ontwikkeling van de medewerkers van de gemeentelijke organisatie en van Stichting Hulst voor Elkaar. |
Bij maatwerkvoorzieningen bedienen we ons - meer dan voorheen - van de zogenoemde Doorbraakmethode. Dat betekent dat het nodig kan zijn van de gebaande paden af te wijken om precies datgene te bieden wat werkt. |
We streven naar een optimale inrichting van het maatschappelijk voorveld én een zo goed mogelijke benutting van het voorveld. Zo nodig doen we dit in combinatie met professionele maatwerkvoorzieningen. |
Preventieve (gezondheids)zorg is een speerpunt. We geven verder uitvoering aan het in 2021 vastgestelde Preventieakkoord. Daarbij wordt ook het gedachtegoed van positieve gezondheid gehanteerd. Bij zowel WMO-zorg als jeugdhulp wordt dit toegepast. |
We zetten in op vroegsignalering bij kwetsbare groepen. Dat kunnen zowel ouderen als jongeren zijn. Door vroeg problemen te signaleren en erop te anticiperen, kan erger worden voorkomen. |
Er worden preventieve, actieve jeugdprogramma’s en coachingtrajecten aangeboden. Deze hebben als doel te voorkomen dat er zich een grotere individuele en collectieve problematiek bij jongeren ontwikkelt. |
Voor de uitvoering van de jeugdhulp ontvangt de gemeente minder financiële middelen dan dat we eraan uitgeven. De uitgaven zijn sinds 2015 elk jaar aanzienlijk toegenomen. Dit spoort ons aan om de kosten effectief te beheersen. Hiermee is al begonnen, maar het moet nog verder worden opgepakt. |
In 2021 werd de Woonzorgvisie voor de gemeente Hulst vastgesteld. Het uitvoeringsprogramma is leidraad. |
Inwoners kunnen een beroep doen op een onafhankelijke cliëntondersteuning. Deze wordt de komende jaren in de breedte doorontwikkeld. |
Veel te veel mensen in onze samenleving voelen zich eenzaam. Eenzaamheid bestrijden we met een gerichte aanpak. We denken hierbij aan onder meer contacten tussen ouderen en jongeren. |
Steeds vaker krijgen mensen te maken met dementie. We hebben de ambitie om ook mensen die dementerend zijn, in staat te stellen op een comfortabele wijze deel te laten blijven nemen aan de samenleving. |
Om de organisatie van de zorg in Hulst, Zeeuws-Vlaanderen en Zeeland klaar te maken voor de toekomst, is een samenwerking tussen alle betrokken partijen nodig. Daarom zijn we actief in “Toekomstige Zorg Zeeuws-Vlaanderen” en de “Zeeuwse Zorgcoalitie”. |
In de zorgsoort “beschermd wonen” is een belangwekkende ontwikkeling aan de gang. Belangrijkste kenmerk hiervan is, dat wordt gestreefd naar minder intramuraal (in instellingen) en meer extramuraal. Deze ontwikkeling heeft gevolgen door de capaciteit en financiën. Daarop moeten we inspelen. |
De wijze van bestuur bij de jeugdhulp in Zeeland wordt aangepast. De aansturing is nu ondergebracht bij de gemeenschappelijke regeling GGD. Daar wordt deze van losgemaakt. Onderzocht wordt hoe de aansturing beter kan worden vormgegeven. Dat moet zodanig dat de positie van de gemeenteraden wordt verbeterd. Bekeken wordt of hierbij een combinatie met de wijze van bestuur bij het “beschermd wonen” mogelijk is. |
We ontwikkelen een inzichtelijk managementinformatiesysteem voor de uitgaven en resultaten in het sociaal domein. |
Aan de inbreng van de Adviesraad Sociaal Domein bij de beleidsontwikkeling in het sociaal domein, hechten we veel waarde. De adviesraad betrekken we daarom nauw bij ontwikkelingen. |
In het dagelijks leven hebben te veel mensen moeite met lezen en schrijven. De laaggeletterdheid in Nederland is te hoog. Het zet mensen onterecht op achterstand in de samenleving. Wij pakken dit probleem aan door onze communicatie erop aan te passen. Ook stimuleren we initiatieven als taalcoaches vanuit openbare bibliotheken. |
We werken volgens de onlangs vastgestelde kernwaarden uit de Verordening participatie, inkomen en inburgering. |
Dethon heeft een belangrijke functie om mensen die (net) niet mee kunnen in het arbeidsproces aan werk te helpen (re-integratie) of scholing (werkleertraject) te geven. De Zeeuws-Vlaamse gemeenten zorgen dat Dethon deze taak kan blijven vervullen. |
Dethon wordt doorontwikkeld als mens-ontwikkel en re-integratie bedrijf. |
Er moeten voor mensen die afstand hebben tot de arbeidsmarkt mogelijkheden zijn om aan de slag te gaan in onze regio. Dethon moet voor deze groep die taak blijven uitoefenen (beschut werk). |
We voeren een actief vroegsignaleringsbeleid. Daardoor kunnen problemen in relatie tot schuldhulpverlening snel worden aangepakt. |
Trajecten met onbetaalde werkzaamheden (werk voor de uitkering) kennen een bepaalde tijdsduur. Bijvoorbeeld stage en werkervaringsplaatsen beperken we tot maximaal zes maanden. |
De gemeente zoekt voor kwetsbare jongeren bij het bedrijfsleven een zinvolle maatschappelijke functie. |
De kansen op de arbeidsmarkt in Vlaanderen moeten beter worden benut. |
We onderzoeken de mogelijkheid voor de inzet van een energiecoach, voor onder andere onze minima. |
We zetten in op het bestrijden van armoede. De mogelijkheden willen we maximaal benutten. |
Kinderen in een financieel kwetsbare situatie moeten we ondersteunen, zodat zij deel kunnen nemen aan sport- en culturele activiteiten. Tevens moeten deze kinderen ook financiële steun krijgen voor de aanschaf van onderwijsspullen. |
We informeren inwoners actief over onze gemeentelijke minimaregelingen. |
We onderzoeken de mogelijkheden om te komen tot een integrale Adviesraad Sociaal Domein. |
De menselijke maat is het uitgangspunt bij dienstverlening aan onze inwoners. Maatwerk in de uitvoering staat voorop. |
Inburgeringsplichtigen moeten zo snel mogelijk meedoen in de samenleving. Betaald werk is hierbij het middel. |
We willen een laagdrempelige toegang naar een kwalitatief en transparant taalaanbod voor inburgeraars. Onprofessionele (malafide) taalbureaus sluiten we uit. |
Er is taalonderwijs voor uitkeringsgerechtigden die de Nederlandse taal niet machtig zijn. |
We zetten in op het voldoen aan de taakstelling voor statushouders. |