Programma 08 Ruimte en wonen

Speerpunten Programma

WAT WILLEN WE BEREIKEN

Krot of kans/tegengaan verpaupering.

Wat gaan we ervoor doen:

  • Voortzetting project KLUS (uitvoering 4e ronde).
  • Promotie Provinciale Impuls Wonen (PIW).

Planning:

Na bekendmaking en tijdens de openstellingstermijn van de subsidieregeling PIW :

  • De regeling actief promoten op social media en gemeentelijke website.
  • PIW actief onder de aandacht brengen bij woningeigenaren middels persoonlijke brieven.
  • PIW actief onder de aandacht brengen bij makelaars en corporaties.

KLUS:

  • Actualiseren/inventariseren.
  • Uitvoering 4e ronde van KLUS in gebied Terhole/Kuitaart, Walsoorden, Ossenisse en tussen gelegen polders 10 nieuwe verpauperde woningen aanpakken.
  • Inventariseren voor ronde 5 van KLUS

Indicator:

PIW:

  • Aantal aanvragen uit de gemeente.

KLUS:

  • start maken met 4e ronde.
  • 10 Nieuwe verpauperde woningen op laten knappen dan wel te laten slopen (voor nieuwbouw).

Financiële middelen:

Geen gemeentelijke financiële middelen.

Risico's:

Geen.

Hof te Zandeplein, Kloosterzande.

Wat gaan we ervoor doen:

  • Verplaatsing bedrijf (gerealiseerd in 2019).
  • Sloop bedrijfsopstallen (gerealiseerd in 2020).
  • Bodemsanering (gerealiseerd in 2022).
  • Overeenstemming bereiken met betrokken grondeigenaren en Woongoed (twee van de drie akkoord, laatste wordt in augustus 2022 verwacht).
  • Bestemmingsplan in procedure brengen (september 2022).
  • Plangebied bouw en woonrijp maken (planning tweede helft 2023, afhankelijk van doorlooptijd bestemmingsplanprocedure).
  • Opgeknapt centrum van Kloosterzande met pleinfunctie, woningen en horecagelegenheid (2025).

Planning:

Zie hierboven.

Indicator:

  • Aantal inwoners van Kloosterzande.
  • Aantal bezoekers horecagelegenheid.

Financiële middelen:

Er is budget beschikbaar gesteld door de gemeenteraad voor de exploitatie van het Hof te Zandeplein. Afhankelijk van de stijging van de bouwkosten zal aanvullend budget noodzakelijk zijn. De verplaatsing van de brandweerkazerne en gemeentewerkplaats is een apart project. Voor de daarvoor benodigde middelen moet nog besluitvorming plaatsvinden. De sloop van de brandweerkazerne en gemeentewerkplaats is wel opgenomen in de exploitatie van het Hof te Zandeplein.

Risico's:

  • Hogere bouwkosten bij de ontwikkeling van het plan.
  • Tegenvallende verkoop grond van woningen.
  • Bezwaar- en beroepsprocedures.

Clinge-West, uitbreiding aan de Kerkstraat.

Wat gaan we ervoor doen:

Uitbreiding van 10 vrijstaande woningen in het verlengde van de Kerkstraat te Clinge. Met name bedoeld om doorstroming in het dorp te creëren. Er is erg veel vraag naar woningen/kavels op Clinge.

Planning:

  • Pachtontbinding agrarische gronden (augustus 2022).
  • Bestemmingsplanprocedure (start procedure augustus 2022).
  • Uitgifte kavels tweede helft 2023.

Indicator:

Aantal inwoners Clinge.

Financiële middelen:

Voor dit project is budget beschikbaar gesteld door de gemeenteraad.

Risico's:

  • Toenemende bouwkosten.
  • Bezwaar- en beroepsprocedures bestemmingsplan.
  • Tegenvallende verkoop van gronden. Echter zijn het maar vier kavels die door de gemeente worden uitgegeven dus dit risico is beperkt.

Groote Kreek II.

Wat gaan we ervoor doen:

Uitbreiding van de woonwijk Groote Kreek in Hulst. Gezien de toenemende vraag naar woningen en kavels in Hulst en opgaven zoals een toekomstbestendige en duurzame wijk met aandacht voor klimaatadaptatie. Het toevoegen van kwalitatief goede woningen zorgt voor doorstroming en lange verhuisketens.

Planning:

  • Grondverwerving eerste fase (december 2022).
  • Bestemmingsplanprocedure eerste fase (start december 2022).
  • Uitgifte kavels (eerste helft 2024).

Indicator:

Aantal inwoners van Hulst.

Financiële middelen:

Voor dit project is investeringskrediet beschikbaar gesteld door de gemeenteraad.

Risico's:

  • Toenemende bouwkosten.
  • Bezwaar- en beroepsprocedures bestemmingsplan.
  • Tegenvallende verkoop van kavels. Er is echter een geïnteresseerdenlijst, waardoor duidelijk is dat er vraag is naar woningen en kavels.

Omgevingswet.

Wat gaan we ervoor doen:

De inwerkingtredingsdatum van de Omgevingswet is voorlopig 1 januari 2023. Voor deze datum moeten de onderstaande actiepunten zijn uitgevoerd. De omgevingsvisie moet in 2025 vastgesteld zijn. Het omgevingsplan in 2029.

  • Instellen adviescommissie ruimtelijke kwaliteit inclusief vaststellen verordening en aanpassing Nota ruimtelijke kwaliteit. (voltooid tweede kwartaal 2022).
  • Vergunningverlening aangepast op de Wet kwaliteitsborging. (bezig, afronden laatste kwartaal 2022).
  • Adviesrecht gemeenteraad vaststellen. (voltooid eerste kwartaal 2022).
  • Participatiebeleid vaststellen. (ontwerp vastgesteld in juli 2022, definitieve vaststelling november 2022).
  • Werkwijze tijdelijk omgevingsplan en opbouw structuur nieuw omgevingsplan. (afronden laatste kwartaal 2022)
  • Nota grondbeleid op Omgevingswet (inclusief kostenverhaal) aanpassen. (afronden vierde kwartaal 2022)
  • Legesverordening, mandaatregelingen en verordening planschade (nadeelcompensatie) aanpassen. (afronden vierde kwartaal 2022)
  • Financiële arrangementen met uitvoeringsdiensten herzien. (afronden derde kwartaal 2022)
  • Voorbereidingen voor het opstellen van een omgevingsvisie. (bezig, hoeft pas 2025 klaar te zijn)
  • Software voor vergunningverlening, wijzigen omgevingsplan en opstellen toepasbare regels inrichten en aansluiten op het Digitaal Stelsel Omgevingswet (DSO). (afgerond eerste kwartaal 2022).

Planning:

Zie hierboven.

Indicator:

Continuering van de dienstverlening op het gebied van planologische procedures en vergunningen na inwerkingtreding OW.

Financiële middelen:

Voor de invoering van de Omgevingswet zijn in de begroting twee posten opgenomen: €100.000 voor opleiding en kennisdeling en €50.000 voor inhuur derden. Het opstellen van de Omgevingsvisie wordt betaald uit de inhuur van derden. Overige kosten worden betaald uit de post Structuur- en bestemmingsplannen.

Risico's:

  • Opnieuw uitstel Omgevingswet.
  • Onvoldoende capaciteit.
  • Hoge structurele kosten en minder opbrengsten door leges.

Onderzoek doen naar leegstand met als doel deze woningen beschikbaar of geschikt maken voor woningzoekenden.

Wat gaan we ervoor doen:

Per halfjaar gaan worden woningeigenaren van langdurige leegstaande woningen in een kern (of wijk) aangeschreven. Dit is tweeledig: bewustzijn creëren en inzicht verkrijgen in oorzaak van de leegstand. Uiteindelijke doel is om kansrijke leegstaande woningen weer beschikbaar te maken voor de woningmarkt en om informatie uit de BRP/Forensenbelasting te controleren. In 2022 is reeds een start gemaakt met de kern Graauw.

Planning:

Per half jaar een kern of wijk. (Afhankelijk van de omvang).

Indicator:

Eigenaren wordt middels een gesloten vragenlijst gevraagd waarom de woning leegstaat. Hieruit blijkt hoeveel woningen daadwerkelijk leegstaan of voor andere doeleinden (en welke doeleinden) de woning gebruikt wordt.

Financiële middelen:

Ambtelijke inzet.

Risico's:

Te weinig respons op de uitvraag, waardoor geen realistisch beeld is te schetsen.

Evenredige huisvesting van statushouders.

Wat gaan we ervoor doen:

  • Doorlopende (prestatie)afspraken met beide woningcorporaties voor het beschikbaar stellen van woningen om aan de taakstelling te voldoen.
  • In de uitvoering is er doorlopend nauw contact over en weer tussen de gemeente en corporatie over de voortgang huisvesting taakstelling (plus eventuele extra statushouders in i.h.k.v. het plan van aanpak flexibilisering asielopvang) en de plaatsing van deze statushouders.
  • Spreiding van huishoudens over de verschillende kernen.

Planning:

Zowel voor de eerste als tweede helft van het jaar wordt er vanuit het Rijk een taakstelling toegewezen. Betreft een doorlopend proces in samenwerking met de woningcorporaties.

Indicator:

Aantal geplaatste statushouders ten opzichte van het aantal statushouders dat geplaatst moet worden (taakstelling).
Zowel voor de eerste als tweede helft van het jaar bestaat er een taakstelling.

Financiële middelen:

Niet van toepassing.

Risico's:

Geen vrijkomende geschikte sociale huurwoningen beschikbaar om huishoudens (statushouders) te huisvesten.

Faciliteren van starters op de woningmarkt.

Wat gaan we ervoor doen:

  • Invoeren van een gemeentelijke starterslening (verordening), waarmee jonge koopstarters op de woningmarkt een zetje in de rug krijgen.
  • Sturen op bouwen voor doorstroming om dynamiek in de woningmarkt te behouden en betaalbare bestaande koopwoningen voor de jongere koopstarter vrij te spelen.

Planning:

  • Vaststelling gemeenteraad eerste kwartaal 2023.
  • Doorlopend.

Indicator:

Het aantal startersleningen dat wordt aangevraagd en verstrekt.

Financiële middelen:

De starterslening is een revolverend fonds. Voor de eerste drie jaar zullen er (nader te bepalen) financiële middelen beschikbaar moeten worden gesteld.

Risico's:

(Macro-) Economische factoren die (indirect) van invloed zijn op de woningmarkt.

Deze pagina is gebouwd op 11/30/2022 10:49:03 met de export van 11/30/2022 10:43:05