Paragrafen

Paragraaf Onderhoud kapitaalgoederen

Haven Walsoorden

Kerncijfers

  • Kademuur   630 m1
  • Jaarlijks te baggeren slib   15.000 m3

Beleid
De haven van Walsoorden is in eigendom bij de Staat (het Rijksvastgoedbedrijf RVB). De gemeente heeft een opstalrechtovereenkomst met het RVB afgesloten, die stilzwijgend doorloopt sinds 30-06-2017 (opstalrecht industriehaven) en een erfpachtovereenkomst die loopt tot 31-12-2023 (erfpacht getijdenhaven). De gemeente heeft op haar beurt overeenkomsten (opstalrechten, erfpacht, huur) gesloten met verschillende gebruikers van de haven. De gemeente en het RVB zijn met elkaar in gesprek over het toekomstige beheer en onderhoud van de haven.

Financieel kader
Op dit moment zijn in de beheerbegroting de dagelijkse onderhoudskosten geraamd en worden er reserves opgebouwd voor groot onderhoud zoals vervanging van de kademuren. De toestand in de haven van Walsoorden gaat achteruit en daarmee bestaat het risico op grote incidentele kosten. Om een goed beeld te krijgen van de huidige conditie van de gehele haven in Walsoorden is in 2020 een risicoanalyse opgesteld. De risico’s op korte tot middellange termijn worden aangevuld met geraamde financiële consequenties van de noodzakelijke reparaties op korte termijn.
Er is een inventarisatie gemaakt van het op korte en middellange termijn noodzakelijke onderhoud. Volgens het inspectierapport is in totaal circa € 650.000 nodig voor het uitvoeren van achterstallig onderhoud. Er is echter nog discussie gaande over de verantwoordelijkheid voor dit onderhoud. Vanaf 2023 is een structureel budget opgenomen van € 90.000 voor de dekking van het meest dringende onderhoud/ het opbouwen van een onderhoudsreserve. Er is in 2022 nog niet gestart met grote onderhoudswerken. Dit in afwachting van het overleg met RVB en RWS over de verantwoordelijkheid van dit onderhoud.

Knelpunten/risico’s
Er zijn investeringen nodig om de haven weer robuust te maken voor de toekomst.
Deze investeringen kunnen bestaan uit:

  • Achterstallig onderhoud: circa € 800.000 (€ 650.000 met tot 30% afwijking + of -, voor de periode van 0 – 3 jaar: rapport Sweco);
  • Bodemsanering van getijdenhaven: circa € 800.000;
  • Reconstructie van het afgesloten kadedeel: circa € 400.000 (rapport Sweco).

Ontwikkelingen
De komende tijd wordt in overleg getreden met de Staat en de huidige gebruikers om te bezien hoe de toekomst van de haven eruit zal komen te zien en welke financiële verplichtingen de verschillende partijen op zich willen nemen.
In 2022 zal de opgestelde risicoanalyse uit 2020 verder worden uitgediept. Het onderzoek uit 2020 betrof een visuele inspectie. Momenteel wordt verder verdiepend onderzoek uitgevoerd dat meer informatie zal geven over de restlevensduur van de diverse constructies in de haven, aangevuld met een indicatieve budgetraming van de (noodzakelijke) herstelwerkzaamheden.

Deze pagina is gebouwd op 11/30/2022 10:49:03 met de export van 11/30/2022 10:43:05