Paragrafen

Paragraaf Bedrijfsvoering

Communicatie

Het interne project ‘duidelijke taal’ zetten we in 2023 voort. In 2022 werden taalambassadeurs opgeleid. Die gingen aan de slag. In 2023 krijgen de brieven die we veelvuldig versturen hoogste prioriteit. Aan de hand van een controlelijst beoordelen we de brieven. Op die manier toetsen we de vooruitgang. In 2022 deden we daarvoor een nulmeting. Verder gaan de taalambassadeurs zich in 2023 inzetten om ‘duidelijke taal’ tot een gewoonte te maken in onze organisatie. Dit sluit aan bij de speerpunten van de Inclusieagenda, zoals door de gemeenteraad vastgesteld. Iedereen moet mee kunnen doen. Iedereen moet dus ook goed en gemakkelijk kunnen begrijpen wat de gemeente schrijft. Om inwoners meer te betrekken bij de gemeentelijke besluitvorming, krijgen ook de raadsstukken in 2023 aandacht. Ook die vragen om een ‘vertaalslag’ in duidelijke taal.

In 2023 schakelen we als organisatie over naar een sociaal intranet. Het huidige traditioneel intranet is eenrichtingsverkeer met statische informatie. Een sociaal intranet is een verzamelplaats waar medewerkers alles vinden wat ze moeten weten van de organisatie. Het is interactief. Een sociaal en interactief intranet draagt bij aan het informeren en verbinden van collega’s. Zij delen zelf informatie, documenten en hun vragen via het platform, en het ondersteunt hen bij het samenwerken, bijvoorbeeld binnen teams en projecten. Het intranet ondersteunt de werkprocessen en het draagt bij aan het groepsgevoel. Het nieuwe sociaal intranet blijft even belangrijk als het huidige intranet.. Het blijft het centrale communicatiekanaal van de organisatie richting de medewerkers. Maar de moderne versie voegt daar vele dimensies aan toe.

Het goede van onze gemeente breder en vaker uitdragen. Wat voor goeds gebeurt er in onze gemeente? En wat voor goeds doet de gemeente? Op dat alles mogen we trots zijn. Dat willen we uitdragen. Hiervoor zetten we al onze communicatiemiddelen in. Sociale media kan hierin een grote rol spelen. Daarvoor gaan we in 2023 alle sociale mediakanalen inzetten. Dat zijn Facebook, Instagram en Twitter; maar ook LinkedIn laten we een actievere rol spelen.
Bij de positieve berichtgeving zet het bezoekersmanagement de INULST-campagne in. Daarbij zoeken we als gemeente in 2023 ook samenwerking.

De gemeentelijke website doet in haar huidige vorm dienst sinds 2014. In 2023 gaan we stappen zetten om de website te vernieuwen. We maken daarvoor een analyse van de huidige website en toetsen waar de verbeterpunten en kansen liggen. Waar mogelijk voeren we verbeteringen door.

Jumelage Michelstadt
In het najaar 2022 vond in onze gemeente een burgemeesterswissel plaats. Het jaar er voor was hetzelfde aan de hand in Michelstadt. Doelstelling is om in 2023 duidelijkheid te krijgen over de wijze waarop we de jumelage gedachte de komende jaren voortzetten.

Deze pagina is gebouwd op 11/30/2022 10:49:03 met de export van 11/30/2022 10:43:05